طول دوره دکتری مکانیک خودرو در ایران 3 تا 5 سال است و چارت دروس دکتری مهندسی مکانیک خودرو شامل دروس پایه، تخصصی اجباری و اختیاری می باشد، که 36 واحد می باشد.

دروس دکتری مهندسی خودرو به شرح زیر می باشد:

دروس پایه (3 واحد):

ریاضی مهندسی پیشرفته 2 که 3 واحد می باشد

 

دروس تخصصی الزامی (6 واحد):

الکترونیک خودرو پیشرفته که 3 واحد می باشد

تکنولوژی محصول که 3 واحد می باشد

 

دروس تخصصی اختیاری (6 تا 9 واحد): دروس زیر 3 واحدی می باشند

روشهای طراحی نوین در خودرو

کاربرد مواد جدید در خودرو

موتورهای احتراق داخلی پیشرفته2

سیستمهای جانبی تبادل حرارت در خودرو

سیستمهای انتقال قدرت پیشرفته

سیستمهای شاسی پیشرفته

دینامیک خودرو پیشرفته

سازه و بدنه خودرو پیشرفته

روشهای پیشرفته تولید در صنعت خودرو

مباحث پیشرفته مدیریت تولید در صنعت خودرو سازی

مدیریت استراتژیک توسعه محصول جدید در صنعت خودرو سازی

مباحث منتخب در اقتصاد صنعت خودرو سازی

 

پی اچ پی تست: طول دوره دکتری در ایران 3 تا 5 سال است ولی در کشورهای مختلف از این نظر تفاوت وجود دارد. دوره دکتری به دو بخش آموزشی و پژوهشی تقسیم می شود. در دانشگاه های سراسری و آزاد تعداد واحدهای دوره دکتری 36 واحد است که از این تعداد 15 تا 18 واحد آن، واحدهای آموزشی (کلاسی) و درسی و 18 تا 21 واحد، پژوهشی یا همان گردآوری رساله است که در برنامه مصوب هر رشته لحاظ می شود و بر اساس آیین نامه آموزشی تهیه و تنظیم می شود. هم در دانشگاه سراسری و هم در دانشگاه آزاد مدت مجاز تحصیل در دوره دکترای تخصصی حداقل شش نیم سال تحصیلی و حداکثر هشت نیم سال تحصیلی است. از این رو در صورتی که دانشجو در مدت مقرر فارغ التحصیل نشود واحد دانشگاهی اختیار دارد به پیشنهاد استاد یا اساتید راهنما مدت مجاز تحصیل را حداکثر تا دو نیم سال تحصیلی افزایش دهد. دانشجوی دوره دکتری تخصصی موظف است در هر نیمسال تحصیلی حداقل ۶ و حداکثر ۱۰ واحد درسی از دروس مصوب سرفصل رشته (با احتساب دروس جبرانی) را انتخاب و ثبت نام کند، مگر آنکه کمتر از ۶ واحد درسی باقی مانده داشته باشد.

دانشکده‌ها موظفند برنامه ارائه دروس 3 و 4 واحدی را حداقل در 2 نوبت و در دو روز هفته برای دوره دکتری تنظیم نمایند . البته بسته به برنامه ریزی دانشگاه های مختلف تعداد روزهای هفته نیز متفاوت است.

دروس جبرانی مشترکی باید تمامی پذیرفته شدگان با آزمون و بدون آزمون دوره دکتری تخصصی بگذرانند عبارتند از:

درس روش تحقیق، مقاله و رساله نویسی پیشرفته به ارزش ۲ واحد (نظری)

درس زبان تخصصی پیشرفته به ارزش ۲ واحد (نظری)

دانشجویان دوره‌ی دکتری تخصصی پس از گذراندن واحدهای آموزشی بعد از سه ترم آموزشی و در نیمسال چهارم موظف به گذراندن آزمون جامع هستند و این آزمون پیش نیاز و شرط ورود به مرحله‌ی پژوهشی، یعنی نوشتن پروپوزال برای رساله است.

فارغ‌التحصیلانی که وارد مقطع کارشناسی‌ارشد خودرو می‌شوند با توجه به نیاز صنعت خودرو کشور به تحقیقات علمی با پذیرش دانشجو در دوره دکترای رشته مهندسی خودرو ، خلاء تحقیقاتی موجود کشور برطرف خواهد شد.

رویکرد علمی و تخصصی به صنعت خودروی کشور است تا این صنعت بتواند با توجه به آینده صنعت خودروسازی جهان، خود را در گردونه رقابت نگه دارد. هنرستان ایساکو نیز در زمینه تربیت نیروی ماهر کار می کند و امیدوار است که چارت دروس دکتری مهندسی مکانیک خودرو مفید واقع شده باشد.

 

حسن خزایی
۹۹/۰۱/۲۴
پیوندهای کاربردی
دسترسی سریع
ارتباط با هنرستان ایساکو
آدرس:خانی آبادنو-خیابان مهران-خیابان نیکوبین
کدپستی: 1894758415
تلفن: 02155865656 - 02155844848 
نقشه گوگل هنرستان ایساکو
کلیه حقوق متعلق به هنرستان ایساکو می باشد.
Design By M.Farahmand