فارغ التحصیلان رشته مکانیک خودرو پس از پایان دوره هنرستان می توانند از طریق شرکت در آزمون کنکور ناپیوسته فنی و حرفه ای در آموزشکده های سراسری فنی و حرفه ای،دانشگاه آزاد اسلامی و... در سطح کاردانی و کارشناسی همان رشته به ادامه تحصیل بپردازند

رشته مکانیک خودرو ، جزو رشته های نظام جدید محسوب می شود. دانش آموزانی که مدرک دیپلم این رشته را دارند می توانند به عنوان یک تعمیرکار به فعالیت مشغول شوند اما با ادامه تحصیل در مقطع کاردانی ، می توانند به یک تکنسین ماهر در بخش خدمات خودرو تبدیل شوند. بدیهی است که تحصیل در مقطع کاردانی رشته مکانیک خودرو ملزوم به شرکت در کنکور می باشد. برای موفقیت در این آزمون در کنار تلاش فردی ، نیاز به منابع درسی و کمک آموزشی جامع و کاربردی می باشد. در ادامه به معرفی برخی از این منابع می پردازیم.

منابع کمک آموزشی صرفا برای کمک به دانش آموز و در کنار منابع درسی ، کارآمد هستند.

منابع کنکور کاردانی فنی حرفه ای مکانیک خودرو 98 – 99

منابع درسی

عناوین دروسی که در کنکور کاردانی فنی حرفه ای وجود دارند شامل دروس عمومی ، دروس شایستگی پایه ، شایستگی غیرفنی و شایستگی فنی می باشند. منابع درسی کنکور رشته های فنی حرفه ای ، در دفترچه ثبت نام کاردانی فنی حرفه ای بیان می شوند اما جدول زیر جهت دسترسی آسان تر به این منابع آورده شده است.

منابع درسی کنکور کاردانی فنی حرفه ای مکانیک خودرو
عناوین دروس منابع
دروس عمومی تعلیمات دینی 3
فارسی 3
زبان خارجی 1 و 2
عربی 3
دروس شایستگی پایه ریاضی 1 ، 2 و 3
شیمی
فیزیک
دروس شایستگی غیر فنی الزامات محیط کار
مدیریت تولید
کارگاه نوآوری و کارآفرینی
اخلاق حرفه ای
دروس شایستگی فنی دانش فنی پایه
دانش فنی تخصصی
سرویس و نگهداری خودروهای سواری
تعمیرات مکانیکی موتور
تعمیرات گیربکس و دیفرانسیل
تعمیرات سیستم تعلیق ، فرمان و ترمز خودرو
تعمیرات سیستم سوخت و جرقه
تعمیرات سیستم های برقی خودرو

 

منابع کمک آموزشی

استفاده از منابع کمک آموزشی همواره یکی از ابزارهای موفقیت داوطلبان کنکور بوده است. اما این کتاب ها فقط در کنار کتاب های درسی و تلاش خود داوطلب ، مثمر ثمر خواهند بود. می توانید جهت دسترسی به منابع کمک آموزشی معتبر ، با دبیران خود و یا آشنایانی که در این زمینه اطلاعات دارند ، به مشورت بپردازید.

به طور کلی بخواهیم بگوییم انتشارات معروف رشته های فنی حرفه ای ، انتشارات قلم چی ، اخوان و چهارخونه هستند. اما کتاب هایی که دارای سوالات طبقه بندی شده کنکور و یا تست های تالیفی می باشند می توانند گزینه خوبی جهت کمک داوطلبان باشند. انتشارات های زیادی هستند که کتاب هایی با این محتوا نشر کرده اند از جمله : پیش دانشگاهیان گزینه برتر ، دانش پرور ، نوین پژوهش ، داور ، معبود ، اشراقی و … .

 
 

 

ضرایب و بودجه بندی مباحث کنکور کاردانی فنی حرفه ای رشته مکانیک خودرو

آزمون کاردانی فنی حرفه ای رشته مکانیک خودرو ، شامل 160 سوال است. ضرایب هر درس ، نشان دهنده میزان اهمیت و تاثیر آن در رتبه قبولی داوطلب می باشند. اطلاع از این موضوع می تواند به برنامه ریزی اصولی داوطلب ، در جهت آماده سازی برای کنکور کمک کند.

ضرایب و بودجه بندی دروس رشته مکانیک خودرو در کنکور کاردانی فنی حرفه ای
 دروس ضریب تعداد سؤالات
عمومی 3 40
شایستگی پایه 6 35
شایستگی غیر فنی 3 20
شایستگی فنی 12 65

آینده شغلی رشته مکانیک خودرو

اگر دوستدار خودرو بوده و از تعمیر کردن و کارهای فنی لذت می برید، این شغل می تواند برای شما مناسب و البته پولساز باشد. خودرو سازی از صنایع مهم در هر کشوری می باشد. کارشناسان و متخصصان زیادی با این صنعت در ارتباط هستند. مکانیکی خودرو بازدید، تشخیص و رفع عیوب خودرو می باشد.مکانیک خودرو فردی است که به صورت عملی یا علمی با انواع تعمیرات خودرو آشنایی داشته و به تعمیر و سرویس انواع خودروها مسلط است. او همه بخش های مکانیکی و الکتریکی خودرو از موتور و سیستم اگزور تا سیستم های تهویه و امنیتی خودرو را به خوبی می شناسد.

برخی از کارهایی را که تعمیرکار خودرو انجام می دهد عبارتند از:

 تعمیر تعلیق و سیستم فرمان

 تعمیر اساسی موتور‌های بنزینی و دیزلی

تعمیر دستگاه‌های الکتریکی خودروها (باطری سازی(

 تعمیر دستگاه‌های سوخت رسانی موتورهای بنزینی و دیزلی

تعمیر جعبه دنده و دیفرانسیل

تنظیم موتور

 تعمیر قفل در و شیشه بالابر و

مکانیک خودرو باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

مکانیک خودرو باید مهارت های فنی خوب و توانایی مناسبی در عیب یابی و حل مسائل داشته باشد. او باید فردی دقیق، باحوصله و متعهد باشد. کسب تجربه در این شغل بسیار مهم است. مکانیک خودرو باید بتواند با مردم به خوبی ارتباط برقرار کند. او باید بتواند به نوعی اطمینان مشتریان را به خود جلب کند که این کار  با ارائه کار باکیفیت، استفاده از قطعات مناسب و مرغوب در کار، تحویل به موقع خودرو به مشتری و داشتن انصاف در محاسبه دستمزد به حقیقت می پیوندد.

برای اینکه بتوانید یک تعمیرکار خوب و حرفه ای باشید لازمه که به چند نکته توجه کنید :

1- اینکه آیا شما اصلا به ماشین آلات علاقه ای دارید یا خیر. و از تعمیر کردن وسیله ای یا ماشینی یا دستگاهی لذت می برید یا خیر.

2- دوم اینک باید رابطه خوبی با آچار و این طور وسایل های داشته باشید زیرا بیشترین زمان شما را تعمیر کردن به خود اختصاص می دهد. پس باید از این کار لذت نیز ببرید.

3- و سوم اینکه شما به عنوان یک تعمیرکار باید توانایی انجام چندتا کار را همزمان با هم داشته باشید. که ممکنه این کارها خیلی هم به هم مربوط نباشند مثلا ممکنه شما مجبور باشید روی چند خودرو با مشکلات مختلف در یک روی کار کنید که هر کدام نیاز به تشخیص و عملکرد صحیح جداگانه دارد و همچنین نیاز به تمرکز زیاد.

4- نکته بعدی اینه که تعمیرگاه ها دارای یک فضا و محیط بسته است و شما نیز باید با این محیط ها بتوانید ارتباط برقرار کنید و از کار کردن در این محیط ها لذت ببرید و با روحیات شما سازگاری داشته باشد.

5- یک موضوع قابل اهیمت دیگر قدرت بدنی بالای شماست که در این کار بسیار به شما کمک خواهد کرد. زیرا ممکن است برای تعمیر یک خودرو نیاز باشد روی آن و زیر آن خودرو بروید و یا قسمت های سنگین یک خودرو را جابه جا کنید پس اگر شما مقاومت بدن بالایی نداشته باشید در این شغل ممکنه به مشکل بر بخورید.

6- ذهن خلاق در این رشته  می تواند خیلی به کمک شما بیاید همچنین کنجکاوی که بتوانید یک وسیله یا یک ماشین را با دقت باز کنید و تمامی قسمت های آن را بررسی و تعمیر کنید و دوباره مجدد سر جایش قرار دهید پس ممکنه ساعت ها مجبور باشید روی یک وسیله فکر کنید تا مشکل آن را پیدا کنید و راه تعمیر آن را نیز پیدا کنید.

7- روابط عمومی قوی که در تمامی رشته ها می تواند به شما کمک کند در این رشته نیز وجود دارد. شما باید توانایی برقراری ارتباط خوب با مشتریان و جلب اعتماد آنها را داشته باشید. تا دیگران برای تعمیر وسیله نقلیه خود بتوانند روی شما حساب کنند و اعتماد داشته باشند که در نهایت کار را بدون عیب و نقص به آنها تحویل خواهید داد که این نکته خیلی خیلی اهمیت دارد.

وظایف مکانیک خودرو

یافتن عیوب خودرو

دادن توضیح کافی به مشتریان درباره نوع تعمیرات و یا قطعات مورد نیاز

انجام تعمیرات و تعویض قطعات صدمه دیده

آزمایش خودرو پس از تعمیرات

مهارت و دانش مورد نیاز شغل مکانیک خودرو

شناخت خوب و کامل اجزای خودروها

توانایی یافتن سریع و درست عیوب خودرو

سرعت عمل و دقت در کار و توجه به جزئیات

مهارت ارتباطی خوب و ارائه خدمات مناسب به مشتریان

رعایت مسایل ایمنی

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل مکانیکی خودرو

برای آموزش حرفه ای در این شغل می توانید پس از گذراندن سال اول دبیرستان وارد شاخه کار و دانش یا فنی و حرفه ای شوید. فارغ التحصیلان رشته مکانیک خودرو پس از پایان دوره هنرستان می توانند از طریق شرکت در آزمون کنکور ناپیوسته فنی و حرفه ای در آموزشکده های سراسری فنی و حرفه ای،دانشگاه آزاد اسلامی و... در سطح کاردانی و کارشناسی همان رشته به ادامه تحصیل بپردازند.

فرصت شغلی و بازارکار مکانیکی خودرو

بازار خودرو در جهان رو به گسترش است و به صورت مداوم مدل ها و سیستم های جدیدی در حوزه خودرو به بازار عرضه می شوند. از طرفی داشتن خودرو برای همه مردم به یک ضرورت در زندگی تبدیل شده و تقریبا هر خانواده ای حداقل یک خودرو دارد. بنابراین مردم ناگزیر برای رفع مشکلات و عیوب خود به مکانیک و تعمیرکار خودرو نیازمندند.مکانیک و تعمیرکار خودرو می تواند در کارخانجات تولیدکننده خودرو و شرکت های وابسته از جمله سازندگان قطعات و لوازم یدکی خودرو، تعمیرگاه های مجاز شرکت های سازنده خودرو استخدام شود. همچنین می تواند در تعمیرگاه های خودرو کار کرده و یا به طور مستقل تعمیرگاهی برای خود راه اندازی کند.

درآمد رشته مکانیک خودرو چگونه است؟

هر شغلی می تواند میزان درآمد متفاوتی برای هر کسی داشته باشد. و این میزان کاملا به توانایی های شما و تخصص و تسلط شما به این رشته مربوط است. هر چقدر شما میزان توانایی خود را در این رشته بالاتر بروید و بر کار خود مسلط تر باشید درآمد شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. ارتباط مناسب با مشتریان استفاده از وسایل مرغوب و اصل سر وقت تحویل دادن کار و کار را مطابق میل مشتری انجام دادن همه از عواملی است که باعث رضایت مشتری و در واقع بالارفتن میزان درآمد شما نیز می شود. زیرا هر مشتری که از کار شما رضایت داشته باشد قطعا شما را به دیگر دوستان خود نیز معرفی می کند و به این ترتیب با بالارفتن تعداد مشتریان میزان درآمد نیز بالا خواهد رفت.

چطور در این شغل موفق و به روز باشیم؟

با توجه به اینکه دنیا همواره در حال پیشرفت است و همواره امکانات و سایل جدیدی در اختیار بشر قرار می گیرد. روش های قدیمی شاید خیلی گزینه خوب و مناسبی نباشد. به این ترتیب شما باید سعی کنید همواره از طریق مطالعه همواره در مورد آخرین پیشرفتهای تعمیر خودرو همواره خود را به روز کنید. حتی گاهی ممکنه نیاز باشد که شما به کلاس های آموزشی فنی حرفه ای بروید و در این رشته خود را تقویت کنید. زیرا تمامی ماشین ها همواره در حال پیشرفت هستند مثلا در حال حاضر که خودروهای هیبریدی، ماشین های الکتریکی و سایر تکنولوژی ها در حال ورود به بازار هستند بنابراین این بهترین موقعیته که شما بتوانید با استفاده از کلاس های مختلف خود را بروز کنید و از دیگران در این زمینه سبقت بگیرید.

 منابع محتوا: ایران مشاوره - چهار خونه

 

 

محمد مهدی قدوسی
۹۸/۱۲/۱۸
پیوندهای کاربردی
دسترسی سریع
ارتباط با هنرستان ایساکو
آدرس:خانی آبادنو-خیابان مهران-خیابان نیکوبین
کدپستی: 1894758415
تلفن: 02155865656 - 02155844848 
نقشه گوگل هنرستان ایساکو
کلیه حقوق متعلق به هنرستان ایساکو می باشد.
Design By M.Farahmand