هر یک از انواع رادارها اطلاعات مختلفی دارند مانند: لیدار، رادار نقطه کور،رادار بین خطوط، رادار ضد تصادف خودرو، رادار تابلو خوان، رادار عابر پیاده، رادار کروز کنترل، رادار پارک و رادار اجسام جلوی خودرو یا رادار هشدار

هر یک از رادارها اطلاعات مختلفی را در هنگام رانندگی در اختیار راننده قرار می دهد. با استفاده از رادارها ی مختلف در خودروی خود ایمنی را به خودرو هدیه بدهید و خیلی راحت و آسان رانندگی کنید و از رانندگی خود لذت ببرید

 

رادار نقطه کور

در گذشته نه‌چندان دور برای تغییر خطوط در هنگام رانندگی، باید اطراف را خوب نگاه می‌کردید چراکه توسط آینه قادر به مشاهده خودرو کناری نبودید. این احتمال همیشه وجود دارد که خودرویی در نقطه کور شما باشد و بدون اطلاع از آن به طرف دیگری حرکت کنید که نتیجه آن تصادف خواهد بود.

همان گونه که از نام آن هم پیداست زمانی که اتومبیلی در نقطه کور راننده قرار می گیرد به راننده اخطار داده می شود که این هشدار با رنگ زرد بر روی آینه نشان داده می شود و اگر خطر جدی ‌تری وجود داشته باشد با رنگ قرمز و در آخر اگر احتمال تصادف و حادثه ای از این قبیل بالا باشد به صورت اتوماتیک این رادار سیستم ترمز را فعال می کند. به طور مثال هنگامی که اتومبیلی قصد سبقت گرفتن از شما را دارد و در نقطه کور شما قرار گرفته این آپشن فعال می گردد.

تشخیص نقاط کور یکی از تکنولوژی‌های کلیدی بوده که با استفاده از دیگر فناوری‌های موجود، دیدی ۳۶۰ به راننده می‌دهد که بدون توجه به سرعت خودرو، به او کمک می‌کند. این قابلیت به همراه دیگر آپشن‌ها همانند کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار خروج از خط، سنسور پارک جلو و عقب خودرو و همچنین دوربین‌های موجود در اطراف اتومبیل باعث افزایش امنیت سرنشینان می‌شود. برخی از این موارد در مسافت‌های طولانی کاربرد دارند و بعضی دیگر نیز از تصادف جلوگیری می‌کنند.

سه تکنولوژی تشخیص نقاط کور، سیستم هشدار خروج از خط و سونار برای محافظت از اطراف و عقب خودرو وجود دارد که در ادامه تفاوت آن‌ها را بیان می‌کنیم.

برای سیستم تشخیص نقاط کور فرقی نمی‌کند که شما در بین خطوط رانندگی می‌کنید و یا به چپ و راست می‌روید، BSD توسط امواج اولتراسونیک یا همان سنسورهای رادار، اطراف و پشت خودرو را تحت‌نظر دارد. نقاط کور را آینه کناری پوشش نمی‌دهد و اگر راننده سر خود را برگرداند، شاید مشکلات دیگری پیش بیاید.

معمولا رنگ این چراغ هشدار زرد بوده و درون آینه و یا ستون A خودرو قرار دارد . موقعی که خودرویی در نقطه کور قرار بگیرد، این چراغ شروع به چشمک زدن می‌کند. علاوه‌بر این چشمک، شما صدای هشدار (بیپ) نیز می‌شنوید و یا لرزش القایی درون فرمان را احساس خواهید کرد. شرکت‌های مختلف، اسم‌های متفاوتی را برای این سیستم درنظر گرفته‌اند که البته تفاوتی در عملکرد آن‌ها وجود ندارد. این سیستم بعضا قادر به تشخیص موتور و دوچرخه نیز بوده که البته بستگی به حجم جسم مورد بررسی دارد.

به سراغ سیستم هشدار خروج از خط می‌رویم. این سیستم با نام اختصاری LDW، خودرو را برای قرار داشتن در مرکز خطوط بررسی می‌کند. این سیستم معمولا از دوربین قرار گرفته در جلوی آینه دید عقب استفاده می‌کند، بنابراین می‌توان آن را یک سیستم نوری نامید. اگر شما از خطوط خارج شوید، یک هشدار بصری را بر روی کیلومتر شمار مشاهده خواهید کرد و صدای هشدار می‌شنوید و یا فرمان خودرو و یا صندلی راننده می‌لرزد.

اگر سیگنال چرخش شما روشن باشد، هشداری را دریافت نخواهید کرد چراکه این سیستم فرض می‌کند شما در حال عبور از خط هستید. برخلاف سیستم تشخیص نقاط کور که در هنگام دریافت سیگنال چرخش به راننده هشدار می‌دهد چون فکر می‌کند که در حال ورود به مسیر یک خودرو دیگر هستید.

سنسور سونار یا همان سنسور پارک خودرو، معمولا از سنسورهای اولتراسونیک و یا الکترومغناطیسی در پشت خودرو و یا جلوی خودرو استفاده می‌کند که در هنگام نزدیک شدن به اجسام، به راننده هشدار می‌دهد. در برخی موارد این سنسورها قسمتی از سیستم تشخیص نقاط کور و یا سیستم‌های هشدار ترافیک محسوب می‌شوند.

امواج ارسال شده از این سنسورها به اجسام برخورد کرده و دوباره باز می‌گردند که این امر باعث تشخیص فاصله می‌شود، زمانی‌که این فاصله کم باشد، سیستم موردنظر به راننده هشدار می‌دهد که اجسام به شما نزدیک هستند.

فناوری تشخیص نقاط کور یا به اختصار BSD ابتدا توسط ولوو توسعه یافت. این سیستم ترافیک در عقب خودرو و اطراف آن را بررسی می‌کند. تکنولوژی موردنظر تا زمانی که خودرویی در مقابل یا مجاور شما وجود داشته باشد، فعال باقی می‌ماند یا به زبان ساده‌تر، تا موقعی که نقطه کوری در اطرفتان باشد، این سیستم فعال است.

 

رادار بین خطوط

این رادار معمولا در قسمت بالایی شیشه جلو اتومبیل نصب می گردد و هنگامی که راننده ماشین قصد رفتن به خط دیگری را دارد فعال می شود. اگر راننده ماشین در هنگام رفتن از خطی به خط دیگر، راهنما استفاده نکند، لرزشی بر روی فرمان ایجاد می شود و به این نحو پیام هشدار به راننده فرستاده می ­شود تا احتمال وقوع تصادف را کاهش دهد.

سیستم تشخیص خطوط یا همان رادار بین خطوط یکی از تجهیزات کمک راننده خودروهای مدرن امروزی به حساب می‌آید که خیلی زود بین تمام خودروسازان بزرگ توسعه یافته است. سیستم تشخیص بین خطوط اولین بار در سال 2001 توسط کمپانی خودروسازی نیسان ژاپن استفاده شد و در خودروی سیما (Cima) بکار گرفته شد. البته ناگفته نماند که سیستم تشخیص خطوط جاده نیز مانند بسیاری از تجهیزات مدرن اتومبیل‌های امروزی، اولین بار در صنعت هوا و فضا و در جت‌های جنگی استفاده شده‌اند.

در سال 2002 تویوتا نسل جدیدی از سیستم‌های تشخیص بین خطوط را معرفی کرد که در آن این سیستم اجازه داشت مسیر بیشتری را برای ECU یا همان کامپیوتر خودرو اسکن کند. برخلاف نیسان که از سنسورهای مادون قرمز در سیستم تشخیص بین خطوط خودروهای خود استفاده می‌کرد، تویوتا از یک دوربین برای اسکن جاده بهره گرفت. اما در سال 2003 هوندا تغییر عظیمی در سیستم تشخیص بین خطوط ایجاد کرد. هوندا با معرفی سیستم LKAS که در واقع کوتاه شده عبارت Lane Keep Assist System است، برای اولین بار در جهان هوندا این امکان را فراهم ساخت تا کامپیوتر خودرو فرمان اتومبیل را به صورت نیمه خودکار در دست بگیرد و اتومبیل را از بین خطوط حرکت دهد. در واقع در سیستم LKAS هوندا، راننده می‌توانست با لاک کردن سیستم کروز بر روی خطوط، این اجازه را به ECU بدهد که در مسیرهای صاف و ایمن را خودش و بدون دخالت راننده، حرکت کند.

خودروسازان بزرگ دیگری همچون سیتروئن، فورد، تسلا، مرسدس بنز و ولوو در ده سال اخیر سعی کرده‌اند که سیستم تشخیص خطوط را به نحوی توسعه دهند و آن را از هر نظر بهبود بخشند. به صورت کلی سیستم‌های تشخیص خطوط یا همان رادار بین خطوط از نظر کارایی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

1- LDW در این نوع، سیستم تشخیص بین خطوط فقط وظیفه دارد که شما را از ناحیه خطوط جاده مطلع سازد. LDW که کوتاه شده عبارت lane departure warning است و در صورتی که از ناحیه خطوط در حال خارج شدن باشید، این سیستم با بهره‌گیری از المان‌های هشداری مثل ویبره فرمان یا صدای بوق به شما اعلام می‌کند که در حال خروج از خطوط جاده هستید.

2- LKS سیستم تشخیص بین خطوط LKS ضمن اینکه قادر است خطوط بین جاده را تشخیص دهد، می‌تواند از خارج شدن خودرو از ناحیه بین خطوط جلوگیری کند. در این حالت ECU به صورت نیمه خودکار حرکت خودرو را به در بین خطوط به عهده می‌گیرد؛ البته در صورتی که راننده فرمان را به سمت خارج از خطوط نچرخاند.

3- سیستم تشخیص خطوط کاملا خودکار، این سیستم که فعلا در اتومبیل‌های خودران استفاده می‌شود، به این ECU اختیار کامل می‌دهد تا بتواند اتومبیل را در بین خطوط نگه دارد و آن را در یک مسیر مشخص شده به حرکت در بیاورد.

 

رادار عبور از خطوط

در خودروهایی که مجهز به سیستم هشدار عبور از خط (Lane Departure Warning System) هستند، دوربین هایی نصب شده است که به هنگام عبور خودرو از خط وسط جاده به ویژه زمانی که راننده فراموش می کند از راهنما استفاده کند، به راننده هشدار داده می شود.

این سیستم به گونه ای طراحی و ساخته شده است که با استفاده از یک دوربین و یک رادار، موقعیت خودرو را شناسایی کرده و از برخورد با سایر اتومبیل های در حال حرکت در جاده جلوگیری می  کند. در این سیستم اگر خودرو از مسیر خود منحرف شود و احتمال برخورد آن با ماشین مقابل وجود داشته باشد، سیستم به  طور خودکار فعال شده و اتومبیل را به مسیر اصلی خود باز می گرداند. طبق مطالعات انجام شده توسط شرکت ولوو، خودروهای مجهز به این سیستم نوین می توانند با اتومبیل های دیگر ارتباط برقرار کنند. این بررسی ها هم  چنین نشان می  دهند که ارتباط با یکدیگر به  ویژه در مسیرهای پر رفت وآمد می  تواند احتمال وقوع تصادف را به میزان زیادی کاهش دهد. در این راستا شرکت ولوو، برخی از ماشین های خود را به امکانات ارتباط رادیویی مجهز کرده است، به  گونه  ای که راننده می تواند اطلاعاتی را از خودرو دیگری که در همان جاده و جلوتر از او حرکت می  کند، دریافت کرده و با این اقدام از وجود موانع و خطرات احتمالی پیشگیری نماید و احیاناً در حین وقوع تصادف، واکنش سریع  تری نشان دهد.

هم برای این است که اگر ماشین از خط سفید جاده عبور کرد با ویبره زدن فرمان اتومبیل به راننده اخطار می دهد که البته این آپشن کاربردی می باشد ولی برای جاده هایی که یک دفعه خط ها تغییر مسیر می دهند و یا ناپدید می گردند آن چنان آپشن جذابی نمی تواند باشد.

 

رادار ضد تصادف خودرو

رادار ضد تصادف یکی از مجموع رادارهایی در خودروهای خودرو است که برای جلوگیری از تصادف با خودرو جلویی می باشد حال میخواهیم به توصیف دقیق تر و عملکرد این رادار بپردازیم.

سیستم های راداری، به جای امواج صوتی، از امواج رادیویی استفاده می‌کنند. امواج رادیویی نامرئی هستند و بسیار سریع‌تر از امواج صوتی حرکت می‌کنند. سیستم های پیشگیری از تصادف، مجهز به گیرنده های رادار کوچکی هستند که در جلو خودرو و معمولاً داخل جلو پنجره نصب می‌شوند و از آن جا پیوسته امواج رادار با فرکانس بالا ارسال می‌کنند. این امواج به نزدیک ترین اشیاء برخورد می‌کنند و به سمت حسگرها برمی‌گردند. یک واحد مجزا که به حسگرها متصل است، مدت زمان لازم برای ارسال و بازگشت امواج را محاسبه می‌کند. سیستم پیشگیری از تصادف با استفاده از این اطلاعات می‌تواند بلافاصله موقعیت، فاصله و سرعت خودرویی که از مقابل می‌آید را تشخیص بدهد. اگر تغییری ناگهانی که بتواند منجر به تصادف بشود در این موارد به وجود بیاید ، سیستم هشدار می‌دهد و یا به راننده کمک می‌کند از بروز تصادف جلوگیری کند. خب، تا این جا متوجه شدیم که اگر سیستم پیشگیری از تصادف، احتمال وقوع تصادف را تشخیص بدهد، نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و اجازه بدهد اتفاق بدی بیفتد. ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید در حال حاظر چه نوع سیستم هایی در بازار وجود دارند

سیستم پیشگیری از تصادف مرسدس بنز می‌توانست کمربندها را پیش از وقوع تصادف سفت کند، به طور اتوماتیک سانروف را بندد و هنگام مانورهای اضطراری، صندلی های خوابیده شده را به حالت اولیه برگرداند. سیستم های جدیدتر، نظیر سیستم Pre-Collision ساخت کمپانی تویوتا از رادار استفاده می‌کند. این کمپانی سیستم پیشگیری از تصادفش را در سال 2003 و روی تویوتا پریوس نصب کرد. این سیستم برای تعیین این که چه وقت ترمز کمکی فعال شود و کمربندهای ایمنی سفت شوند از امواج میلی‌متری رادار استفاده می‌کند. کمپانی تویوتا سیستم تنظیم صندلی های عقب هنگام بروز تصادف را هم تعبیه کرده است. اگر بروز تصادف قریب‌الوقوع باشد، صندلی های خوابیده شده عقب به طور اتوماتیک به حالت اولیه برمی‌گردند. کمپانی فورد هم سیستم راداری خودش را به بازار عرضه کرده است. این سیستم روی جدیدترین محصولات این کمپانی مانند فورد Taurus، سدان Lincoln MKS و شاسی‌بلند Lincoln MKT نصب شده است. کمپانی های هوندا و نیسان نیز سیستم های هشدار عبور از خط و پیشگیری از تصادف را روی بسیاری از مدل هایی که فقط در ژاپن به فروش می‌رسند نصب کرده‌اند.

 

رادار تابلو خوان

که تابلوهای کنار جاده را بررسی می کند و برای گذر کردن از بیشترین سرعت به شما اخطار می دهد این رادار در ایران کاربردی نمی باشد زیرا تابلوهایی بررسی و اسکن می گردند که استاندارد هستند و در همه جای دنیا از آنها استفاده شده است که تعداد کمی از تابلوها در ایران استاندارهای جهانی را دارا هستند.

این سیستم با اسکن تابلوهای جاده نظیر محدودیت سرعت و نمایش آن ها در مانیتور پشت آمپر یا هداپ دیسپلی خودرو به دیده شدن این تابلوها توسط راننده کمک بسیاری می کند. این تکنولوژی برای اولین بار در بنتلی کانتیننتال استفاده شد و در سال 2008 برای اولین بار به ب ام و سری 7 راه یافت.در همان سال مرسدس بنز نیز این قابلیت را بر روی کلاس S قرار داد.

پس از آن از سال 2012 کمپانی ولوو این قابلیت را بر روی بیشتر محصولات خود نظیر XC70 و V40 قرار داد. این سیستم به کمک دوربینی که در جلو خودرو قرار می گیرد کار می کند و داده های دریافتی از GPS خودرو می توانند در صورت داشتن سرعت غیر مجاز شما را از وجود محدودیت سرعت آگاه کنند. این قابلیت کاربرد اصلی خود را در ماشین های خودران به نمایش میگذارد و می تواند کامپیوتر خودرو را از وجود محدودیت سرعت و علائم جاده ای دیگر آگاه کند.

در حال حاضر خودروهای اقتصادی بازار جهانی نظیر سیتروئین C3، کیا اسپورتیج 2018 ، نیسان X-Trail ، نیسان قشقایی ، تویوتا پریوس ، مزدا 3 و رنو مگان 2018 نیز دارای این قابلیت هوشمندانه هستند.

 

رادار عابر پیاده

این فناوری با استفاده از دوربین ها و رادارهایی حضور مسافر را تشخیص می دهد و داده ها را به مرکز کنترل ارسال می کند. مرکز کنترل با تحلیلی که بر روی داده ها انجام می دهد، فاصله عابر پیاده را محاسبه و در صورتی که لازم باشد به راننده اخطار می دهد. اگر راننده به این هشدارها اهمیتی نداد با کم کردن فاصله، سیستم ترمز کمکی فعال می شود و در نتیجه اتومبیل از حرکت می ایستد. این آپشن برای اتومبیل سازان بزرگ تا حدودی یک امتیاز رقابتی حساب می شود زیرا تا حدود بسیار زیادی، از احتمال تصادفات کم می کند.


 

رادار کروز

این رادار بر روی سپر جلو اتومبیل نصب ‌شده و وظیفه ی آن کنترل فاصله اتومبیل با اتومبیل های دیگر می باشد. اگر راننده ماشین فاصله قانونی را رعایت نکند این رادار به راننده ی ماشین اخطار می دهد و اگر هیچ دقتی به اخطارها نداشته باشد، ماشین به طور خودکار از حرکت می ایستد. کاربرد دیگری که این سیستم دارد در کنترل سرعت می باشد یعنی چنانچه ماشین جلویی سرعت خود را کم کند سیستم به‌ طور اتوماتیک سرعت را کاهش می دهد و چنانچه اتومبیل جلویی سرعت خود را افزایش دهد ، سرعت اتومبیل به طور اتوماتیک افزایش پیدا می کند . این نکته لازم به ذکر است که این امر مشروط بر آن می باشد که راننده از این سیستم استفاده کند.

 

رادار پارک

این رادار برای پارک اتوماتیک اتومبیل و در کنار جدول ها استفاده می­ گردد. در این زمان راننده خودرو احتیاجی به فرمان ندارد و فقط با بهره گیری از گاز و ترمز عمل پارک کردن خودرو را انجام می دهد. در حقیقت رادار نخست فضای خالی را اسکن و بررسی می کند و اگر گه فضای اطراف دلخواه،مناسب و در حد استاندارد تعریف ­شده باشد، به راننده خودرو پیامی مبنی بر پارک خودکار اتومبیل ارسال می گردد. در این موقع هم سیستم مقدار گاز و ترمز را به راننده خودرو اعلام می کند و در آخر ماشین بدون نیاز راننده از فرمان خودرو پارک می گردد.

رادار اجسام جلوی خودرو یا رادار هشدار

که به راننده ماشین اخطار می دهد که به شئ یا اتومبیل جلویی با سرعت بیشتر از آن نزدیک می شوید و در سیستم ها اکتیو با ترمز اتوماتیک ماشین همراه می گردد که می تواند برای رانندگان ماشین ها حواس پرت آپشنی مناسب باشد قابل ذکر است یکی از کاربردی ترین این رادار ها نقاط کور می باشد که بر روی آینه با چراغی زرد رنگ اتومبیل هایی که در نقطه کور آینه شما قرار میگیرند را اخطار میدهد که بسیار مفید و کاربردی می باشد.

 

 

حسن خزایی
۹۹/۰۱/۰۵
پیوندهای کاربردی
دسترسی سریع
ارتباط با هنرستان ایساکو
آدرس:خانی آبادنو-خیابان مهران-خیابان نیکوبین
کدپستی: 1894758415
تلفن: 02155865656 - 02155844848 
نقشه گوگل هنرستان ایساکو
کلیه حقوق متعلق به هنرستان ایساکو می باشد.
Design By M.Farahmand