تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸

آقای قدوسی، معاونت پرورشی: دوره مهارت زندگی هنرستان ایساکو برگزار گردید و در فضایی صمیمی به مهارت های روانی اجتماعی و بین فردی که هنرجویان نیاز دارند پرداخته شد.

تعریف کلی مهارت های زندگی چیست؟

اصطلاح "مهارت های زندگی" به مهارت های لازمه در زندگی روزمره اشاره دارد . مهارت های زندگی معمولا با مدیریت و زندگی بهتر ارتباط دارد. مهارت های زندگی برای رسیدن به آرزوهایمان به ما کمک می کنند و مار ار در رسیدن به زندگی ایده آل مان یاری می نماید. هر مهارتی که در زندگی شما مفید است می تواند یک مهارت زندگی به شمار آید. بستن بندهای کفش خود، شنا کردن، رانندگی با ماشین و استفاده از کامپیوتر برای اکثر مردم، مهارتهای زندگی مفید هستند. 
مهارت های زندگی توانایی هایی هستند که برای رفتارهای مثبت و سازگار هستند  و انسان را قادر می سازند تا به طور موثر با خواسته ها و چالش های زندگی رو در رو شود. این مفهوم نیز به عنوان صلاحیت روانی و اجتماعی شناخته می شود. بسته به هنجارهای اجتماعی و انتظارات جامعه ، موضوع مهارت های زندگی  متفاوت است، اما مهارت هایی که به عنوان رفاه و کمک به افراد برای توسعه دادن جامعه عمل می کنند، خود به عنوان مهارت های زندگی در نظر گرفته می شود.

مهارت های زندگی شامل یک گروه از مهارت های روانی اجتماعی و بین فردی می شود که با یکدیگر ارتباط دارند. به عنوان مثال، تصميم گيري به احتمال زياد شامل مؤلفه های تفکر خلاقانه و انتقادي و تحليل ارزش ها است. مهارت های زندگی یک محصول ترکیبی است: بسیاری از مهارت ها به طور همزمان از طریق تمرین توسعه می یابند، که به فرد اجازه می دهد تا در یک موقعیت احساس کنترل کند. این باعث می شود تا فرد احساس ترس، خشم، و استرس را آزاد کند یا آن را کنترل کند و به یک زندگی مطلوب دست یابد. 
به عنوان مثال، تصمیم گیری اغلب شامل تفکر انتقادی ("گزینه های من چیست؟") و ارزش گذاری روشن است ("چه چیزی برای من اهمیت دارد؟") ("در این باره چه احساسی دارم؟"). در نهایت، تعامل میان مهارت ها این است که چه چیز نتایج مؤثر را به بار دارد، به ویژه اگر این رویکرد توسط استراتژی های دیگر پشتیبانی شود.

ضرورت و اهمیت آموزش مهارت های زندگی و کلاس مهارتهای زندگی

در ضرورت و اهمیت آموزش مهارت های زندگی ، کافی است نگاهی به دور و برمان بیاندازیم. فرهنگ، ویژگی های اجتماعی و روابط انسانی، بیش از پیش پیچیده شده است و تطابق با تغییرات روزافزون در دنیا، سخت و دشوار به نظر می رسد. برای بهتر زیستن در چنین دنیایی، نیازمند فنون و تکنیک هایی هستیم که بتوانیم آنها را در روابط، نقش های اجتماعی و فرهنگی اجرا کنیم. همین موضوع و نیاز به تکنیک های موثر، ضرورت و اهمیت آموزش مهارت های زندگی را نشان می دهد. در واقع ما نیازمند آموزش دیدن برای زندگی بهتر و روابط سازنده تر هستیم.

هدف از آموزش مهارت های زندگی چیست؟

مهارت های زندگی ، مجموعه ای از توانایی هایی است که می توانیم آنها را به وسیله تمرین و ممارست کسب کنیم. این موضوع سبب بهبود سلامت روان و بهبود سطح مقابله با چالش های زندگی است. پس اولین هدف از آموزش مهارت های زندگی ، بهبود عملکردهای فرد در زندگی است. اهداف ریزتری که در کلاس مهارتهای زندگی کسب می کنیم، شامل موارد زیر است:

رسیدن به خودشناسی و خودآگاهی فردی.

توانایی درک احساسات، هیجانات و چرایی رفتارهای خود و دیگران

قابلیت واکنش مناسب با احساسات و هیجانات خود و دیگران.

چگونگی واکنش مناسب در شرایط متفاوت

توانایی درک و همدلی

نحوه مدیریت زمان و چگونگی اولویت بندی کارها

توانایی انتقاد موثر و سازنده

توانایی شناسایی استرس و اضطراب در زندگی روزمره

توانایی مدیریت خشم و نحوه بروز صحیح آن

افزایش قدرت حل مسئله و راه گشایی در مشکلات

توانایی تصمیم گیری در شرایط عادی و دشوار زندگی

افزایش تفکر خلاقانه جهت بهبود وضعیت زندگی و رشد فردی

تفکر نقادانه و توانایی تفکیک علم از شبه علم، و تشخیص درست از غلط در اطلاعات

توانایی برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت

شناسایی استعدادها و توانایی های فردی

رشد و شکوفایی استعدادها و توانایی های فردی

کلاس مهارتهای زندگی ، توانایی برقراری ارتباط با سایر افراد را بهبود می بخشد

 

 

 

 

 

محمد مهدی قدوسی
پیوندهای کاربردی
دسترسی سریع
ارتباط با هنرستان ایساکو
آدرس:خانی آبادنو-خیابان مهران-خیابان نیکوبین
کدپستی: 1894758415
تلفن: 02155865656 - 02155844848 
نقشه گوگل هنرستان ایساکو
کلیه حقوق متعلق به هنرستان ایساکو می باشد.
Design By M.Farahmand