کیا اپتیما (Kia Optima) خودرویی سدان سایز متوسط از محصولات کیا موتورز است که قدرت بیشینهٔ پیشرانه در دور موتور ۶۰۰۰ و بیشترین گشتاور معادل ۲۴۰ نیوتن‌متر نیز در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود

 

کیا اپتیما یکی از خودروهای سدان خوش استیل است که از سال ۲۰۰۰ میلادی تا کنون در کره جنوبی تولید می‌شود. نسل اول این خودرو از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵، نسل دوم ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ و نسل سوم آن از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ تولید شد. این خودرو در سال ۲۰۱۱ توانست جایزه بهترین طراحی را به خود اختصاص دهد. در سال ۲۰۱۶ نسل جدید اپتیما معرفی شد و بسیاری از کارشناسان خودرو بر این باور بودند که این خودرو نسل جدیدی به حساب نمی‌آید و تنها یک فیس لیفت از نسل قبلی دانسته می‌شود. مدل ۲۰۱۷ با تغییرات بسیاری از جمله در طراحی داخلی مواجه شد که گام بزرگی در افزایش محبوبیت این خودرو دوست داشتنی دانسته می‌شود. نسل آخر این خودرو که در ایران با نام اپتیما ۲۰۱۸ شناخته می‌شود، تغییرات چندانی در ظاهر خود نداشت و تنها شاهد تغییراتی در پیشرانه و توان آن بودیم. یکی از دلایل محبوبیت کیا اپتیما، طیف وسیعی از خریداران است که به خود اختصاص می‌دهد. از جوانانی که علاقه بسیاری به خودرو با ظاهر خاص و شیک دارند گرفته تا خانواده‌هایی که در کنار ظاهر، فضای کافی داخل خودرو و صندوق عقب برای آن‌ها ارزش بسیاری دارد. اپتیما برای تمامی این گروه‌ها، خودرو کاملا مناسبی است. این خودرو در ۴ مدل LX، EX، S و SX عرضه می‌شود که در ادامه به بررسی جزئی هر یک از این مدل‌ها می‌پردازیم:

 

اپتیما ۲۰۱۸، نمای جلو

 

اپتیما مدل LX

پیشرانه تمامی مدل‌ها به جز SX، چهار سیلندر ۲.۴ لیتری با توان ۱۸۵ اسب بخار است که گشتاوری معادل ۱۷۸ نیوتون متر تولید می‌کند. میانگین مصرف سوخت ترکیبی این مدل ۸ لیتر در هر صد کیلومتر است و می‌توان LX را بهینه‌ترین مدل اپتیما دانست و ظرفیت باک آن، ۷۰ لیتر می‌باشد. از لحاظ امکانات رفاهی می‌توان این مدل را ساده‌ترین مدل در مقایسه با دیگر تریم‌ها دانست. به طوری که تنظیم چندگانه صندلی‌ها یک آپشن برای این مدل به حساب می‌آید و به صورت فابریک برای آن در نظر گرفته نشده است و رینگ‌ها و لاستیک‌های کوچکتری برای آن تعبیه شده. برخی از امکانات رفاهی فابریک این مدل که در دیگر مدل‌ها نیز دیده می‌شوند عبارتند از: سنسور پارک و دوربین عقب، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، سیستم ورود به خودرو بدون کلید، کروز کنترل، سیستم ترمز کمکی اورژانسی، سنسور فشار باد لاستیک‌ها، سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل در شیب. به طوری کلی تنها مدلی که می‌توان ظاهرش را با دیگر مدل‌ها متمایز کرد، مدل LX است که از رینگ‌های کوچک‌تر آن قابل شناسایی است.

 

اپتیما مدل S

همانطور که گفته شد پیشرانه تمامی مدل‌ها یکسان است اما بدلیل تفاوت در وزن و برخی فناوری‌های به کار رفته در مدل‌های مختلف، میانگین مصرف سوخت مدل‌ها با یکدیگر تفاوت دارد و در مدل S این عدد ۹ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. ظرفیت باک تمامی مدل‌ها ۷۰ لیتر است. مدل‌های مختلف اپتیما در بسیاری از امکانات رفاهی یکسان هستند و تنها تفاوت‌های جزئی را شاهد هستیم. یکی از تفاوت‌های این مدل با مدل LX، فابریک بودن تنظیم چندگانه صندلی‌ها می‌باشد. در این مدل از رینگ  و لاستیک‌های بزرگ‌تر استفاده شده که ظاهر بهتری به خودرو داده است. 

 

اپتیما مدل EX

میانگین مصرف سوخت این مدل، ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر است. مدل EX نسخه کامل‌تر شده مدل S است. آینه دید عقب با قابلیت حذف خودکار نور اضافی در این مدل به صورت آپشن وجود دارد که در مدل S امکان تهیه این نوع از آینه وجود ندارد. دیگر امکانات رفاهی این مدل تفاوتی با مدل S‌ ندارد.

 

اپتیما مدل SX

پیشرانه این مدل ۲ لیتری چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر است که توانی معادل ۲۴۵ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتون متر تولید می‌کند. میانگین مصرف سوخت مدل SX، ۹.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. به لطف توربو شارژر موجود در این مدل، شاهد شتاب گیری چشم گیر این خودرو هستیم. البته برای داشتن این شتاب، باید میانگین مصرف سوخت نسبتا بالای آن را نیز قبول کنیم. این مدل را از نظر تجهیزات و امکانات رفاهی می‌توان کامل‌ترین مدل اپتیما دانست. رینگ‌های بزرگ ۵ پر و آینه دید عقب با قابلیت حذف خودکار نور اضافی به صورت فابریک برخی از امکانات این مدل هستند. از نظر ظاهری می‌توان این مدل را با کمک رینگ‌های آن، با دیگر مدل‌ها متمایز کرد. 

عملکرد فنی

همانطور که گفته شد، اپتیما با دو موتور ۲.۴ لیتری و ۲ لیتری توربوشارژ عرضه می‌شود. پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر، ۱۸۵ اسب بخار در ماکسیموم دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه نیرو و گشتاور ۱۷۸ نیوتون متر در دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن، ۸.۳ ثانیه است و می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۴۳ کیلومتر بر ساعت برسد. میانگین مصرف سوخت ترکیبی مدل‌های با این پیشرانه، از ۸ تا ۹ لیتر است. 

نوع دیگر پیشرانه که در مدل SX به کار رفته است، ۲ لیتری ۴ سیلندر مجهز به توربوشارژر است که توانی معادل ۲۴۵ اسب بخار در ماکسیموم دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۶۰ نیوتون متر در دور موتور ۱۳۵۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. میانگین مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه ۹.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است که عدد نسبتا بالایی به حساب می‌آید. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت مدل SX که به این موتور مجهز است، ۶.۹ ثانیه است و در مقایسه با دیگر رقبای خود، بسیار خوب در نظر گرفته می‌شود. حداکثر سرعت این مدل نیز ۲۴۳ کیلومتر بر ساعت است. 

به طور کلی، شتاب و سرعت اپتیما در مقایسه با دیگر خودروهای موجود در این کلاس قیمتی، بسیار خوب است و در بسیاری از مقایسه‌ها، بالاتر از حد انتظار عمل کرده است. با این که اپتیما خودرویی نسبتا بزرگ است و یکی از اهداف ساخت آن، جذب خانواده‌ها به سمت خود می‌باشد، باز هم عملکرد خودرو و شتاب و حس خوب رانندگی آن مدنظر طراحان بوده است. فرمان‌پذیری خودرو راضی کننده است و در حالی که حس ثبات خوبی را به راننده می‌دهد، تیز و سریع نیز عمل می‌کند. سیستم تعلیق خودرو مانند دیگر خودروهای کیا، در مقایسه با خودروهای هم رده خود کمی خشک است اما این بدان معنی نیست که برای راننده و سرنشینان آزار دهنده است. 

از نظر فنی و مشخصات پیشرانه، مدل ۲۰۱۸ تغییری در مقایسه با مدل ۲۰۱۷ نکرده است و از موتور نسل ۲۰۱۷ برروی این خودرو استفاده شده است. تنها تفاوت فنی این دو مدل، بهینه سازی موتور قبلی برای بدست آوردن شتاب بیشتر و مصرف سوخت کمتر است.

 

موتور اپتیما ۲۰۱۸
 

طراحی و امکانات

شرکت کیا در طراحی اپتیما سنگ تمام گذاشته است. همانطور که در معرفی این خودرو گفته شد، در سال ۲۰۱۱ جایزه طراحی را به این خودرو اهدا کردند. بدنه‌ی کشیده با خطوط و برجستگی‌های زیبا، چراغ‌های جلو و عقب خشن و جذاب و رینگ‌های بزرگ از جمله مواردی هستند که در دلربا کردن ظاهر این خودرو نقش بسزایی داشته‌اند. در مدل ۲۰۱۸ اپتیما، دیلایت نیز تعبیه شده است که زیبایی ظاهر آن را دو چندان کرده است. ظاهر داخل خودرو نیز قابل قبول است. در داخل خودرو از رنگ مشکی ساده استفاده شده که در عین سادگی، زیبا و شیک است. صندلی‌های ارگونومیک و فضای بسیار زیاد داخل خودرو برای سرنشینان خودرو سفر راحتی را به ارمغان می‌آورد. صندوق عقب بزرگ دیگر خصوصیتی است که باعث پیشی گرفتن این خودرو از رقبای خود است. 

 

داخل اپتیما ۲۰۱۸، ۲
 

 

کیا اپتیما تمامی امکاناتی که برای یک رانندگی لذت بخش و در عین حال ایمن لازم است را در اختیار شما قرار می‌دهد. امکاناتی نظیر ترمزهای ضد قفل ABS، سیستم ترمز کمکی، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل خودرو در شیب و سیستم کمکی هدایت خودرو. برخی از امکانات رفاهی این خودرو عبارتند از: گرم‌کن صندلی‌های جلو، صندلی حافظه دار راننده، آینه‌های جانبی حافظه دار، سیستم تهویه مطبوع خودکار، سیستم تهویه جداگانه برای جلو و عقب خودرو، سیستم ورود بدون کلید و رهیاب ماهواره‌ای. طراحی داخل خودرو تفاوت چندانی با مدل ۲۰۱۷ ندارد که البته دلیل آن زیبایی منحصر به‌ فرد طراحی مدل ۲۰۱۷ است. یکی از تفاوت‌های مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در امکانات رفاهی، قابلیت تنظیم چندگانه صندلی راننده است که در مدل ۲۰۱۷ یک آپشن محسوب می‌شد اما در مدل ۲۰۱۸ به صورت فابریک در نظر گرفته شده است. البته این قابلیت در برخی تریم‌های مدل ۲۰۱۸ نیز آپشن به حساب می‌آید اما در مدل SX، به صورت فابریک تعبیه شده است. دیگر امکانات مدل ۲۰۱۸ از جمله سیستم صوتی و امکانات رفاهی آن با مدل ۲۰۱۷ تفاوتی ندارد. 

 

اپتیما ۲۰۱۸، نمای عقب
 

نتیجه گیری

سال‌هاست که از حضور اپتیما در بازار خودرو ایران می‌گذرد. در طول این سال‌ها همواره رقیب سر سختی برای خودروهایی هیوندا سوناتا، آزرا و هوندا آکورد بوده است. نسل جدید این خودرو که با تغییرات عمده‌ای در پلتفرم خود مواجه شد، محبوبیت بسیاری در بازار پیدا کرد و رقیب بی‌چون و چرای خودروهای این رده قیمتی شد. به عنوان کلام آخر می‌توان اپتیما را خودرویی زیبا، سریع، راحت و پر از امکانات رفاهی دانست که برای هر رده سنی با هر مصرفی مناسب است.

 

منبع: اتکس

 

 

مجله هنرستان ایساکو
۹۸/۱۲/۲۰
پیوندهای کاربردی
دسترسی سریع
ارتباط با هنرستان ایساکو
آدرس:خانی آبادنو-خیابان مهران-خیابان نیکوبین
کدپستی: 1894758415
تلفن: 02155865656 - 02155844848 
نقشه گوگل هنرستان ایساکو
کلیه حقوق متعلق به هنرستان ایساکو می باشد.
Design By M.Farahmand