گيربكس دستي و اتوماتيك شش سرعته با همكاري مركز تحقيقات ايران خودرو، شركتهاي ساپكو و نيرو محركه و بدون اتكا به شركاي خارجي طراحي و توليد شده است.
هنرستان ایساکو: به گزارش ايكوپرس، خط توليد نخستين گيربكس شش سرعته دستي و اتوماتيک AMT با تكيه بر دانش فني ايراني و بدون همكاري شركاي خارجي در مراسمي با حضور علي آقامحمدي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، صادقي نياركي سرپرست معاونت صنايع وزارت صمت و مدير عامل ايران خودرو رونمايي شد. نقشه راه بوميسازي فنآوري توليد گيربكسهاي دستي و اتوماتيك شش دنده با هدف كاهش وابستگي و مصرف سوخت و پاسخگويي به نياز مصرف كنندگان با همكاري مهندسان ايران خودرو و شركتهاي دانش بنيان تدوين شده و در حال اجرا است.
با توجه به الزامات قانوني جديد، نياز بازار و روند تكنولوژي در گيربكسهاي جديد، طراحي و ساخت گيربكس اتوماتيك و بوميسازي آنها ضروري است.
برهمين اساس در گام نخست، طراحي گيربكس دستي شش دنده با هدف راحتي راننده و كاهش مصرف سوخت در دستور كار ایرانخودرو قرار گرفت.
توليد گيربكس شش سرعته دستي با 95 درصد ساخت داخل از نيمه دوم سال 99 آغاز خواهد شد و قرار است در اين سال 10 هزار دستگاه از این گيربکس توليد شود.
از مهمترين مزيتهاي گيربكس دستي شش دنده ميتوان به ايجاد توانمندي در طراحي و ساخت داخل انواع گيربكس، بهبود قابليت رانندگي، ارتقاءكيفيت، بهبود تعويض دنده، افزايش رضايتمندي مشتريان و كاهش هزينههاي خدمات پس از فروش اشاره كرد.
همچنين تجهيز محصولات ايران خودرو به گيربكس شش دنده، نسبت به گيربكسهاي پنج دنده فعلي، دست کم ۲٫۵ درصد كاهش مصرف سوخت به دنبال دارد.
طراحي و توليد گيربكس AMT اتوماتيك نیز با توجه زيرساختهاي موجود در شركت نيرو محركه در ساخت شفت و انواع دندهها و برمبناي گيربكس شش دنده در دستور كار اين شركت قرارگرفته است.
تولید گيربكس شش سرعته دنده اتوماتيك AMT با 60درصد ساخت داخل در سه ماه پاياني سال آينده آغاز خواهد شد و قرار است در سال 99، هزار دستگاه از اين نوع گيربكس توليد شود كه اين ميزان در سالهاي آتي به 30تا 50هزار دستگاه افزايش خواهد يافت.
كاهش مصرف سوخت نسبت به ساير گيربكسهاي AMT به ميزان 10 درصد، كاهش قيمت نسبت به ساير گيربكسهاي AMT بيش از 50 درصد، سهولت رانندگي در شهرهاي پر ترافيك و مالكيت معنوي گيربكس براي ايران خودرو از مهمترين مزيتهاي گيربكس اتوماتيك شش سرعته است.
مطالعات بازاريابي نشان ميدهد كه دست کم 100 هزار دستگاه سالانه نياز بازار به گيربكسهاي شش دنده دستي و اتوماتيك است و برهمين اساس بوميسازي فنآوري توليد گيربكس اتوماتيك در نقشه راه توسعه محصول ايران خودرو ديده شده است.
اين در حالي است که فشارهاي بين المللي و تحريم هاي ظالمانه، اجازه دسترسي به دانش فني شركتهاي خودروسازي دنيا را نداده و با تكيه بر قدرت علمي متخصصان داخلي، طراحي و توليد نخستين نمونه گيربكسهاي دستي و اتوماتيك شش سرعته به ثمر نشسته است.
گيربكس دستي و اتوماتيك شش سرعته با همكاري مركز تحقيقات ايران خودرو، شركتهاي ساپكو و نيرو محركه و بدون اتكا به شركاي خارجي طراحي و توليد شده است.
گفتنی است در مراسم رونمایی امروز ۲۴ اسفندماه، نایب رئیس هیات مدیره ایرانخودرو، مدیرعامل ساپکو و معاون مدیرعامل ایرانخودرو در تحقیقات، طراحی و تکوین محصول نیز حضور داشتند.
فرشاد مقيمي مدير عامل ايران خودرو درحاشيه رونمايي از توليد نخستين گيربكس شش سرعته دستي و اتوماتيك ساخت داخل گفت : در دنیا هم اکنون 27 درصد خودروها با گیربکس دستی و 73 درصد خودروها با گیربکس اتوماتیک تولید می شود که بناست تا سال ۲۰۳۰ خودروهای با گیربکس اتوماتیک به ۸۲ درصد افزایش یابد
وي خاطر نشان ساخت : اما در ایران در سال ۸۸، ۹۵ درصد خودرو ها با گیربکس دستی و ۵ درصد خودروها با گیربکس اتوماتیک بود که در سال ۹۷ میزان خودروهای اتوماتیک به 27 درصدافزایش یافت اما با وجود مشکلات ناشی از تحریم در صنعت خودروسازی امسال ۹۲ درصد خودروها به صورت گیربکس دستی تولید شده است که بنا داریم تا سال ۱۴۰۴ نیمی از محصولات توليدي خود را با گیربکس اتوماتیک و نیمی دیگر را با گیربکس دستی تولید و به روانه بازار كنيم .
وی اضافه کرد: با داخلی سازی ۴۳ قطعه و ۸ طرح مواد اولیه تاکنون ۵۸ میلیون یورو صرفه جویی ارزی در ایران خودرو رقم خورده است.
مقیمی همچنین گفت: اموال و دارایی های ایران خودرو به ارزش هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای فروش ارائه شده و آگهی فروش آن نیز داده شده است که بر اساس ضوابط، فروش خواهد رفت.